Siirry sisältöön
  • Aikajana
  • Artikkelit
  • Tekijät
  • Radan toimijat

Artikkelit

  • Kaikki
  • Liikennettä 150 vuoden ajalta
  • Paikkakuntien tarinoita
  • Radan monia vaiheita ja vaikutuksia
  • Rata 2000-luvulla
  • Rata ja rakenteet
  • Työntekoa radalla
Kaikki
  • Kaikki
  • Liikennettä 150 vuoden ajalta
  • Paikkakuntien tarinoita
  • Radan monia vaiheita ja vaikutuksia
  • Rata 2000-luvulla
  • Rata ja rakenteet
  • Työntekoa radalla

Konduktöörinä Venäjän junissa

Suomalainen konduktööri on mukana venäläisissä junissa Vainikkalaan asti ja suomalaisissa Venäjälle menevissä junissa koko matkan. Konduktöörin tärkein tehtävä on huolehtia junaturvallisuudesta. Näkyvin tehtävä taas on …

Lue lisää

Tavaraliikenne Pietarin radalla

Rautatiet kuljettavat sivistystä ja uusia aatteita sekä ihmisiä paikasta toiseen, mutta tavaraliikenne on se liikenteen muoto, jonka vaikutus on huomattava, mutta joka jää helposti taustalle. …

Lue lisää

Rautateiden transitoliikenne

Transito tarkoittaa kauttakulkua. Sillä kuvataan rautateillä valtioiden läpi kulkevaa liikennettä. Suomessa transitoliikennettä on mm. Hangon satamasta itärajan yli kulkeva liikenne tai idästä Tornion kautta länteen …

Lue lisää

Rautatieyhtiöt

Riihimäki–Pietari radan rakensi Suomen valtio ja Suomen valtion rautatiet myös liikennöi koko radalla aina Suomen itsenäistymiseen asti. Tänä päivänä radasta huolehtii ja sillä liikennöi moninainen …

Lue lisää

Keisarin juna

Kun rata Pietariin päätettiin rakentaa, todettiin myös keisarin tarvitsevan omat junanvaununsa matkustamiseen suuriruhtinaskunnassa. Vaunuja tilattiin lopulta omat keisarille ja keisarinnalle, sekä salonkivaunu, ruokasalivaunu, keittiövaunu ja …

Lue lisää

Varikot Pietarin radalla

Radan varrelle, keskeisille liikennepaikoille, sijoitettiin varikoita, joissa veturit (ja vaunut) saattoivat yöpyä ja joissa niitä pystyttiin huoltamaan, sekä tekemään kevyitä kunnossapitotöitä. Varikot olivat konepajojen alaisia …

Lue lisää

Raja- ja tullimuodollisuudet 2000-luvulla

Vaikka Valtion Rautatiet hoiti liikennettä aina Suomen itsenäistymiseen asti koko Pietarin radalla, täytyi tulli- ja rajamuodollisuudet silti hoitaa rajalla. Itsenäistymisen jälkeen, ennen toista maailmansotaa, ne …

Lue lisää

Junalla itään -hanke

Vuonna 2010 oli kehityksessä päästy viimein siihen pisteeseen, että Helsingin ja Pietarin välille voitiin asettaa kulkuun nopea juna – Allegro. Suomen Rautatiemuseo halusi siksi kokoelmiinsa …

Lue lisää

Matkalla Sibeliuksella Helsingistä Pietariin

Sotien jälkeen matkustus junalla Suomen ja Neuvostoliiton välillä oli palannut normaaliksi liikenteeksi vasta vuonna 1953. Venäläisillä päivä- ja yöjunilla kuljettiin Helsingin sekä Leningradin ja Moskovan …

Lue lisää

Uudet junat – nimetyt junat: Tolstoi ja Repin

Helsinki–Moskova ja Helsinki–Leningrad/Pietari välejä kuljettiin pitkään kulttuurihenkilöiden mukaan nimetyillä junilla – Tolstoi, Repin ja Sibelius. Sotien jälkeen normaali matkustajayhdysliikenne Suomen ja Neuvostoliiton välisillä rautateillä pääsi …

Lue lisää

Viipurin konepaja

Kun Suomeen rakennettiin 1800-luvulla uusi rataosa, sitä varten rakennettiin myös konepaja, jossa voitiin korjata radan kalustoa ja valmistaa tarve-esineitä. Ensimmäinen konepaja, Helsingin–Hämeenlinnan rautatietä varten, perustettiin …

Lue lisää

Pietarin rata – vaunun ikkunasta nähtynä

Vuonna 1934 Valtionrautatiet kehitti uuden matkailutuotteen rengasmatkat – kiertomatkalipun kotimaanmatkailuun. Seuraavana vuonna julkaistiin, Rengasmatkojen myyntiä tukemaan, vihkosarja ”Vaunun ikkunasta näkyy…”, jossa esiteltiin matkanvarren maisemia eri …

Lue lisää

Rengasmatkat ja Viipuri

Vuonna 1934 Valtionrautatiet kehitti uuden matkailutuotteen Rengasmatkat – kiertomatkalipun kotimaanmatkailuun. Rengasmatkojen yksi suosikkikohde aina sotavuosiin asti oli Viipuri. Vuoden 1934 kesäksi VR aloitti uuden mainoskampanjan. …

Lue lisää

Pietarin rata 150 vuotta – kehittyvä rautatieyhteys

Riihimäen ja Pietarin välisen rautatien rakentaminen alkoi 1868 yhtä aikaa radan molemmista päistä. Koko rata oli valmis 11.9.1870, mitä pidetään radan syntymäpäivänä. Riihimäki-Pietari -rata oli …

Lue lisää

Pietarin radan ensimmäiset veturit ja vaunut

Pietarin radan rakentaminen tarkoitti myös uuden junakaluston tilaamista rautateille. Aiemmasta liikenteestä oli opittu, ja nyt tilattiinkin paremmin Suomen tarpeisiin sopivia vetureita ja vaunuja. Pietarin radan …

Lue lisää

Pitkä tie radaksi: Pietarin radan syntyvaiheet

Pietarin rataa suunniteltiin jo pitkään ennen kuin varsinainen radan rakentaminen aloitettiin. Nälkävuodet 1860-luvun lopussa saivat vihdoin radanrakennukseen puhtia, ja rata saatiin valmiiksi uuden vuosikymmenen alkaessa. …

Lue lisää

Allegro matkamuistoissamme mukana jo kymmenen vuotta

Kymmenen vuotta sitten Allegron myötä avautui ensimmäinen nopea junayhteys EU:n ja Venäjän välille. Allegro on siitä pitäen tehnyt Pietaria ja Venäjän-matkailua tutummiksi suomalaisille, tuonut kahta …

Lue lisää

Mielikuvamatkalla Allegron mainoskuvissa

Allegron alkuvuosina junan ollessa vielä uutuus, itse Allegro-juna oli mainonnassa keskeisessä roolissa. Samaan mainokseen yhdistettiin usein junakuva ja jokin Pietarin vetovoimainen matkailuvaltti, kuten upea kulttuuritarjonta …

Lue lisää

Vilkkaampaa Venäjän-matkailua, parempaa palvelua

Allegron ja Venäjän-matkailun suosio on jo pitkään ollut kasvussa ja siitä on tulossa yhä houkuttelevampaa, kun Venäjän maksuton e-viisumi saadaan tulevaisuudessa käyttöön myös junaliikenteessä. Tulevaisuudensuunnitelmissa …

Lue lisää

Pietarin rata nyt ja tulevaisuudessa

Pietarin rata on tärkeä rataosa, jonka kehittäminen on tärkeää myös tulevaisuudessa. Tulevaisuudessa Pietarin radalla tehdään uudistuksia, jotka mahdollistavat muun muassa junien nopeuksien ja kiskopainojen nostot. …

Lue lisää

Riihimäki–Pietari -radan suojeltujen asema-alueiden puistoista

Asemapuistoja ja asema-alueita on suojeltu jo yli 20 vuotta valtakunnan tasolla rautatiesuojelusopimuksella ja myöhemmin paikallisella tasolla asemakaavoilla. Aikaisempia puistosuunnitelmia vertaamalla nykypäivän tilanteeseen saadaan selville, miten …

Lue lisää

Kerava–Lahti Oikorata: nopeampi junayhteys itään

Pietarin radalla junat hurahtelevat nykyään Oikoradalla: Keravan ja Lahden välisellä uudella rataosuudella. Oikoradan avaamisen myötä junayhteydet itään nopeutuivat ja Riihimäki–Lahti -rata jäi paikallisliikenteen ja tavarajunien …

Lue lisää

Liikematkustus VR:n esitteissä

VR markkinoi liikematkustajille 1990- ja 2000-luvulla idän junia erityisesti sarjalippujen edullisuudella. Myös matka-ajan hyötykäyttömahdollisuuksilla pyrittiin vetoamaan kiireisiin säännöllisiä työmatkoja tekeviin työntekijöihin. 1990-luvulla liikematkat Venäjälle olivat …

Lue lisää

125 vuotista rataa juhlittiin Lahdessa

Pietarin radan 125-vuotisjuhlaa juhlittiin erityisesti Lahdessa, sillä se merkkasi samalla Lahden kaupungin 90-vuotissyntymäpäivää. Monipuolista ohjelmaa järjestettiin sekä kutsuvieraille että kaupunkilaisille. Pietarin radan juhlavuotta vuonna 1995 …

Lue lisää

Radan sähköistys

Pietarin radan sähköistäminen kokonaisuudessaan sähköistyksen idean alkuajoilta koko rataosan sähköistämiseen Helsingistä Leningradiin kesti yli 70 vuotta. Radan sähköistäminen oli merkkipäivä, jota juhlittiin Vainikkalassa yhdessä kansainvälisten …

Lue lisää

Satavuotiaan radan juhlat kruunasi juhlajuna

Pietarin rataa juhlittiin ensimmäisen kerran isoin juhlallisuuksin sen 100-vuotisjuhlavuonna. Juhlia järjestettiin perinteisillä rautatiepaikkakunnilla: Riihimäellä ja Kouvolassa. Pietarin satavuotista taipaletta juhlittiin näyttävästi Riihimäellä. Juhla oli samalla …

Lue lisää

Virallisia ja epävirallisia vierailuita: valtiomiesten matkoja rataa pitkin

Pietarin rata on ollut tärkeä yhteys myös Suomen ja Venäjän valtiollisten suhteiden ylläpitämisen kannalta. Aineistoista piirtyy kuva valtiovierailuista vuosikymmenten takaa, Urho Kekkosen presidenttiyden alkuajoilta. Pietarin …

Lue lisää

Ankarat sotavuodet 1939–44 Pietarin radalla

Pietarin radalla oli suuri merkitys suomalaisten sotaponnisteluissa erityisesti talvisodasta jatkosodan loppuun. Radalla kulki merkittävä osuus Suomen armeijan kuljetuksista, mutta myös siviilien evakuointikuljetukset. Sota katkaisi liikennepolitiikan …

Lue lisää

Hiekkarantojen Terijoki: Huvilaelämää Kannaksella

Reilun viidenkymmenen kilometrin päähän Pietarista syntyi venäläisen ylimystön suosima huvila-alue. Terijoen alueen pitkät hiekkarannat houkuttelivat kesänviettäjiä. Vilkkainta seudulla oli juuri ennen ensimmäistä maailmansotaa, mutta senkin …

Lue lisää

Kamppailu Suomen hallinnasta: Pietarin rata sisällissodassa 1918

Suomi ajautui vuoden 1917 kuluessa kriisiin, joka kärjistyi seuraavan vuoden alussa sisällissodaksi. Senaatin valkoiset ja sitä vastaan kamppailevat punaiset taistelivat itsenäisen Suomen tulevaisuuden suunnasta. Pietarin …

Lue lisää

Pietarin rata ensimmäisen maailmansodan melskeissä

Ensimmäisen maailmansodan aikana Suomi oli Venäjälle merkittävä kauttakulkuliikenteen maa, sillä ratayhteys Eurooppaan syntyi Suomen ratojen kautta Pietarista Tornioon. Liikenne Pietarin radalla täyttyikin pian sodan syttymisen …

Lue lisää

Jugendia ja kansallisromantiikkaa – Eliel Saarisen Viipurin asema

Viipurin uuden aseman rakentaminen osui samoihin aikoihin kuin Helsingin aseman. Suomen vilkkaimpien kaupunkien oli aika saada liikennemääriä vastaavat asemat. Eliel Saarisen suunnittelema Viipurin asema oli …

Lue lisää

”Kuin kiskoille nostettu Kämp” – Kansainvälisen makuuvaunuyhtiön ravintolavaunut Pietarin radalla

Ravintolavaunut tulivat ensimmäisinä Suomessa Pietarin juniin. Ravintolavaunuliikennettä hoiti pitkään ranskalainen yhtiö, jota kutsuttiin tuttavallisesti ”Kansainväliseksi”. Ravintolavaunutoiminta alkoi Suomen rautateillä toukokuussa 1912, kun ranskalainen rautatieyhtiö, Compagnie …

Lue lisää

Paikallisliikenne Pietarin radalla

Nykyään Suomen rataverkolla varsinaista lähiliikennettä voi sanoa olevan pääkaupunkiseudulla. Pietarin radalla on kuitenkin sen historian aikana ollut tiivistäkin paikallisliikennettä, erityisesti radan itäisimmissä osissa. Pietarista raiteita …

Lue lisää

Ratavartijana Pietarin radalla

Ratavartijalla oli pitkään tärkeä tehtävä rautateillä. Ammattia ei kuitenkaan enää nykyisin ole, sillä ratojen kunnossapito hoituu koneiden avulla. Vanhojen rautatieläisten muistot kertovat kadonneesta ammatista. Ennen …

Lue lisää

Matkustusta 1800-luvun lopulla

Matkustus on muuttunut paljon 150 vuodessa. Silloin puuvaunut eivät kiitäneet koko radan mittaa vain muutamassa tunnissa, vaan matkanteko oli paljon hitaampaa. Matkustamisen syyt olivat myös …

Lue lisää

Korian silta

Korian siltaa tituleerataan monesti Suomen merkittävimmäksi sillaksi. Silta on ansainnut maineensa, sillä se on Suomen vanhin ristikkosilta. Kymijoen ylittävät Korian sillat ovat nykyään kolmen sillan …

Lue lisää

Asemapuisto – ensimmäisiä julkisia puistoja maassamme

Asema-alueiden ominaispiirre on rakennusten ja ulkotilojen tiivis vuoropuhelu. Rautatieasemapuistot rakennettiin samaan aikaan kuin asemarakennukset. 1900-luvun alussa asemapuistoja oli jo yli 150, mutta laajimmillaan ne olivat …

Lue lisää

Vääksyn kanava

Kanavat liittyivät varsinkin vielä 1800-luvulla tiiviisti rautateihin. Kuljetusketjun mietintä rautateiltä vesireiteille ja toisin päin oli tärkeä osa myös Pietarin radan suunnittelua. Ilman Vääksyn kanavaa tuo …

Lue lisää

Osaksi Pietarin talousaluetta – Pietarin radan talousvaikutukset

Talous on ollut alusta saakka osa Pietarin rataa. Rataa jo suunniteltaessa mietittiin, miten se tulisi vaikuttamaan kaupankäyntiin. Radan valmistuttua suomalaisten käymä kauppa vilkastuikin Pietarissa, ja …

Lue lisää

Lahti – junantuomasta kauppalasta rautatiekaupungiksi

Lahti on merkittävimpiä Pietarin radan ansiosta syntyneitä kaupunkeja. Kun rautatie saavutti Hollolaan kuuluneen Lahden kylän vuonna 1869, alkoi Vesijärven poukaman pienessä maalaiskylässä uusi aika. Kylä …

Lue lisää

Rautatiehistoriaa ja tarinoita kylästä nimeltä Kaipiainen: ”Piirtyy varjo lehmuksen iltaan tummuvaan”

Kaipiaisten asemasta ja sen historiasta ei voi puhua muistamatta aseman puistoa ja lehmuksia. Lehmusrivistö seisoo edelleenkin kujalla osuuskaupalta asemalle. Kaipiaisten aseman kulta-ajasta kertovassa kirjassa ”Vielä …

Lue lisää

Pietari suomalaisten silmin 1870-luvulla

Rautatien valmistuttua Pietariin saakka saivat monet suomalaiset ensikosketuksensa kaupunkiin. Sinne pääsi nyt entistä nopeammin ja huokeammalla hinnalla. 1870-luvun matkaopas sekä sanomalehtien matkakertomukset vievät tuon ajan …

Lue lisää

Tyyppipiirroksia ja pitsikoristeita: Pietarin radan arkkitehtuuri

Matkustajan maisema on muuttunut paljon rautateiden alkuajoista. Yksi muutoksen tehneistä asioista ovat asemat ja niiden tiheys. Minkälaisia olivat Pietarin radan ensimmäiset asemat? Junasta katsoessa maisema …

Lue lisää

Pietarin Suomen asema

Pietarin rata tuli heti valmistuttuaan kokonaisuudessaan Suomen Valtion Rautateiden hallintaan ja liikennöitäväksi. Pietarin Suomen asema oli radan komein asema, sillä se oli kuin Suomen käyntikortti …

Lue lisää

Risteysasema Riihimäki

Helsinki-Hämeenlinna -radan linjaus ja muutama vuosi myöhemmin tehty päätös Pietarin radan haarautumiskohdasta synnytti eteläisen Hämeen soiseen maastoon uuden paikan, Riihimäen.   Ensimmäisen kerran Riihimäki esiintyy …

Lue lisää
Copyright © 2023 Helsinki - Pietari rautatie 150-vuotta