Pietarin radan 125-vuotisjuhlaa juhlittiin erityisesti Lahdessa, sillä se merkkasi samalla Lahden kaupungin 90-vuotissyntymäpäivää. Monipuolista ohjelmaa järjestettiin sekä kutsuvieraille että kaupunkilaisille.
Pietarin radan juhlavuotta vuonna 1995 juhlittiin sekä kutsuvierastilaisuudella Lahden kaupunginteatterilla että avoimella juhlatilaisuudella Lahden rautatieasemalla. Yhteistyötä tehtiin monen tahon kanssa ja juhlassa oli mukana myös vieraita Venäjältä.
Kutsuvierasseminaarin avasi rautatiemusiikkia soittava yhtye. Esitelmiä kuultiin sekä VR:n että Lokakuun rautateiden edustajilta. Puheiden aiheet painottuivat radan nykyisyyteen ja tulevaisuuteen. Erityisesti radan taloudellista merkitystä idän kaupassa korostettiin.
Tilaisuudessa puhui myös Ratahallintokeskuksen (nyk. Väylävirasto) pääjohtaja Ossi Niemimuukko. Niemimuukko käsitteli puheessaan Pietarin radan tulevaisuuden uudistuksia. Hän piti radan parantamista tärkeänä: “Itärata on jo lyhyellä aikavälillä yhteiskunta- ja liikennetaloudellisesti maamme kannattavimpia hankkeita. Samoin se tulee pitkällä aikavälillä toteuttamaan EU:n ja Suomen päättämiä yhteiskuntapoliittisia ja taloudellisia tavoitteita,” Niemimuukko kertoi esitelmässään.
Rataa oli tarkoitus parantaa sekä nopeamman junaliikenteen ehdoilla että muuta liikennettä huomioon ottaen. Tulevina vuosina tultaisiin esimerkiksi radalta poistamaan useita tasoristeyksiä, parantamaan radan päällysrakenteita sekä asentamaan junien automaattinen kulunvalvonta koko välille Riihimäeltä Vainikkalaan. Oikorata Keravalta Lahteen tulisi kasvattaman radan liikennekapasiteettia.
Esitelmätilaisuuksien jälkeen kaupunginteatterilla järjestettiin juhlakonsertti, jossa kuultiin venäläistä musiikkia Lahden sinfoniaorkesterin esittämänä. Ohjelmistossa oli muun muassa Tšaikovskia. Ohjelmalehtinen kertoo konsertin sisältäneen visuaalisia elementtejä musiikin lisäksi.
Rautatieasemalla vietettiin juhlaa viikonloppuna 9.–10.9.1995. Juhlat avattiin torvisoitolla ja juhlapuheilla. Paikalle oli kutsuttu näytteilleasettajia, esimerkiksi rautatiealan harrastajia sekä yrityksiä. Näyttelypöytiä oli asemahallissa. Aseman raiteilla oli nähtävissä myös vanhaa junakalustoa. VR oli tuonut paikalle muun muassa diskovaunun ja salonkivaunun. Paikalla oli höyryveturi Risto sekä Lokakuun Rautateiden museovaunu. Yleisön oli myös mahdollisuus päästä pienelle junamatkalle vanhoissa puuvaunuissa dieselveturin vetämänä.
Jälkikäteen voidaan todeta, että Niemimuukon puheessaan esittämät tulevaisuuden näkymät ovat kaikki toteutuneet eli rata parannettiin, tasoristeykset poistettiin, kulunvalvonta tehtiin ja oikorata Lahteen rakennettiin.
Roosa Ruotsalainen
Suomen Rautatiemuseo
Käytetyt lähteet:
Pietarin rata 125. Pietarin rata 125 -juhlaseminaari (8.9.1995 Lahti). 1995.
Suomen Rautatiemuseon rautatiehistoriallinen arkisto: Hna:27.