Vuonna 2010 oli kehityksessä päästy viimein siihen pisteeseen, että Helsingin ja Pietarin välille voitiin asettaa kulkuun nopea juna – Allegro. Suomen Rautatiemuseo halusi siksi kokoelmiinsa aineistoa matkustamisesta Sibeliuksella, Repinillä ja Allegrolla. Yhteistyössä Venäjän Rautatiemuseon kanssa käynnistettiin projekti Junalla itään.
Suomen Rautatiemuseon tehtävänä valtakunnallisena erikoismuseona oli myös tallentaa nykypäivää. Idän liikenteen murros vuonna 2010 vaati dokumentointia ja tallennusta. Museo kokosi nykydokumentointiryhmän, joka matkusti marraskuussa Sibeliuksella Pietariin ja Repinillä takaisin sekä samat matkat seuraavassa maaliskuussa Allegrolla. Matkoilla kuvattiin ja haastateltiin junamiehistöä, suomalaisia raja- ja tullivirkailijoita sekä matkustajia, ja tehtiin tarkkailevaa havainnointia.
Dokumentointiryhmään kuului rautatiemuseon henkilökuntaa Suomesta ja Venäjältä. VR tuki hanketta erilaisin järjestelyin ja konduktöörit avustivat suunnittelussa ja toteutuksessa ystävällisesti. Dokumentointiryhmä seurasi työskentelyä junassa, mutta myös matkan valmisteluja ja junalle tehtäviä toimia matkan jälkeen. Samalla sen jäsenet havainnoivat omaa matkustuskokemustaan, kuten lippujen tarkastusta ja ruokailua ravintolavaunussa.
Dokumentointimatkoista kertyi museon kokoelmiin kattava aineisto, joka kertoo rautatieliikenteen muutoksesta sekä junamatkustuksesta kahden maan välillä. Aineisto on tutkimuskäytössä ja osa siitä on julkaistu kokoelmaselaimessa.
Marina Bergström
Suomen Rautatiemuseo
Käytetyt lähteet:
Suomen Rautatiemuseon kokoelmat, dokumentointiaineisto.