Transito tarkoittaa kauttakulkua. Sillä kuvataan rautateillä valtioiden läpi kulkevaa liikennettä. Suomessa transitoliikennettä on mm. Hangon satamasta itärajan yli kulkeva liikenne tai idästä Tornion kautta länteen suuntautuva liikenne. VR julkaisi 1960-luvun lopulla pienen vihkosen, jonka tarkoituksena oli esitellä mahdollisuuksia toimittaa tavaraa Neuvostoliiton kautta kolmansiin maihin tai päinvastoin rautateitse.
Valtionrautateillä rautatiehallituksen markkinointitoimisto, liikennepiirien päälliköt ja liikenneasiamiehet hoitivat tavaraliikenteen hankintaa ja palvelivat myös ulkomaan kuljetuksissa. Palveluverkko oli laaja ja asiamiehet tärkeimmissä kaupungeissa. VR:n tarjoama transitoliikenne, joko Suomen kautta tai Suomesta Neuvostoliiton kautta eteenpäin oli tärkeää.
Lehtisessä nimeltä ”Rautateiden transitoliikenne” kerrotaan Neuvostoliiton rautateiden tilasta ja yhteyksistä muihin maihin. Neuvostoliiton tai SNT-liiton, kuten vihkosessa sanotaan, rautateiden kautta voidaan Suomesta kuljettaa ’mukavasti’ tavaroita itään, etelään, länteen ja Lähi-Itään. Raja-asema Suomesta Neuvostoliittoon on Vainikkala–Luzhaika.
Esitteessä kerrotaan tavaroiden kuljettamisen Neuvostoliiton kautta olevan turvallista ja nopeaa venäläisissä vaunuissa. Vuonna 1967 kerrotaan Neuvostoliiton rautatieverkon olevan laajuudeltaan 10% maailman rautatieverkosta. Yhdysliikennettä on 24 maan kanssa. Rautateistä 67% liikennöidään sähkö- tai dieselvetureilla. Rautateillä käytetään runsaasti automatiikkaa ja telemekaniikkaa. Kauko-ohjausta ja automaattista linjasuojastusta käytetään runsaasti.
Sekä Suomen kautta kulkeva transitoliikenne itään että Suomesta Neuvostoliiton kautta kolmansiin maihin, on ollut runsasta. Vuonna 1979 vienti Neuvostoliittoon oli 931 429 tonnia, vienti Neuvostoliiton kautta kolmansiin maihin 459 371 tonnia ja transito Suomessa lännestä itään 634 661 tonnia eli yhteensä 2 025 461 tonnia. Samaan aikaan kaikki vienti länteen Tornion kautta oli 283 799 tonnia.
Transitoliikenne ja idän kuljetukset ovat edelleen merkittäviä liikennelajeja VR Transpointin kuljetuksissa. Syksyllä 2020 transitoliikenteen odotetaan vielä alkavan reitillä Narvik–Haaparanta–Tornio–Kouvola–Vainikkala–Venäjä.
Marina Bergström
Suomen Rautatiemuseo
Käytetyt lähteet:
Rautateiden transitoliikenne. VR.
Valtionrautateiden kuljetusosuus v. 1979 vienti- ja tuontikuljetuksissa. Rautatieliikenne 4/1980.