Vaikka Valtion Rautatiet hoiti liikennettä aina Suomen itsenäistymiseen asti koko Pietarin radalla, täytyi tulli- ja rajamuodollisuudet silti hoitaa rajalla. Itsenäistymisen jälkeen, ennen toista maailmansotaa, ne hoidettiin Rajajoen ja Valkeasaaren asemilla. Kun sodan jälkeen liikenne palasi normaaliksi, rajamuodollisuudet Suomen puolella hoidettiin Vainikkalan asemalla.
Rajamuodollisuuksiin kuului rajan molemmin puolin passien ja muiden matkustusasiakirjojen tarkastus sekä tullattavan tavaran tarkastus.
1990-luvulla haettiin ratkaisuja Helsinki–Pietari -välin liikenteen nopeuttamiseen. Yksi selkeä kohta matka-ajan lyhentämiseen, radan parantamisen ja kaluston uusimisen lisäksi, oli tulli- ja rajamuodollisuuksien siirtäminen liikkuvaan junaan. Tällä laskettiin säästettävän jopa yhdeksän minuuttia ja enemmän, heti kun veturin vaihdosta voitaisiin luopua.
Vuonna 2001 rajavalvojat aloittivat matkustusasiakirjojen tarkastukset ja tullivirkailijat tullitarkastukset veturin vaihdon aikana Vainikkalassa ja jatkoivat tarkastuksia liikkuvassa junassa Vainikkalan ja Kouvolan välillä. Tarvittaessa tarkastajat jatkoivat junassa jopa Helsinkiin asti. Vainikkalaan jäävät matkustajat tarkastettiin terminaalissa. Rajan toisella puolella tarkastukset tehtiin Buslovskajan ja Viipurin välillä sekä veturin vaihdon aikana Viipurissa.
Vuonna 2002 VR päätti hankkia uusia laitteita konduktööreille, jotka tarkistivat, että junaan nousevilla oli passit ja viisumit kunnossa matkaa varten. Laitteet mahdollistivat sen, että konduktöörit saivat skannattua passitiedot ja lähetettyä ne etukäteen rajalle rajatarkastuksen nopeuttamiseksi.
Nykyään Allegrossa tarkastukset tehdään liikkuvassa junassa. Vainikkalaan jäävien tarkastus tehdään asemalla. Muuten liput junaan myydään niin, että ensimmäisenä poistuvien paikat ovat lähinnä ravintolavaunua, jonka molemmilta puolilta tarkastus alkaa. Venäjän puolella tarkastukset hoidetaan Viipurista eteenpäin.
Marina Bergström
Suomen Rautatiemuseo
Käytetyt lähteet:
Junalla itään -hankeaineisto, Suomen Rautatiemuseo.
Nopea junaliikenne välillä Pietari-Helsinki: Käynnistämiseen liittyvät liikenteenhoidolliset ja operatiiviset kysymykset. 1998. VR Henkilöliikenne, Lokakuun rautatiet.
Nopea junaliikenne välillä Pietari-Helsinki: Vaiheistettu toimenpideohjelma vuosille 2003, 2005 ja 2006 sekä kaluston tekniset vaatimukset. 2001.
Nopea rautatieyhteys Helsinki – Pietari: Liikenteen aloittamista koskeva selvitys. 1995. Suomen Valtionrautatiet, Venäjän Lokakuun Rautatiet.
Narvala, N.: Ulkomainen yhdysliikenne ja kansainvälinen yhteistoiminta – Henkilöliikenne. Teoksessa Valtionrautatiet 1937–1962, s.781–785. Rautatiehallitus, Helsinki 1962.