Allegron alkuvuosina junan ollessa vielä uutuus, itse Allegro-juna oli mainonnassa keskeisessä roolissa. Samaan mainokseen yhdistettiin usein junakuva ja jokin Pietarin vetovoimainen matkailuvaltti, kuten upea kulttuuritarjonta lumoavine balettinäytöksineen. Myös VR:n kotimaan mainoksista tutut kivimiehet olivat mukana useissa Allegron mainoksissa Suomessa.
Pietarin-matkailun suosio on vuosien varrella kasvanut, mutta varsinkaan alkuun Pietari ei ollut monenkaan suomalaisen ensimmäinen valinta kaupunkikohteeksi. Allegron mainonnassa juna alkoikin jäädä taka-alalle, ja keskiöön nostettiin Pietari upeana matkakohteena, jolle monen suomalaisen silmät eivät vielä olleet avautuneet. Asiakkaiden Allegrolle antamista erinomaisista arvosteluista huolimatta useimmat eivät lähde reissuun junan takia, vaan päämäärän.
Viime vuosina Allegron mainontaa ovat siivittäneet kauniit kaupunkikuvat, joissa Pietaria on muun muassa verrattu Euroopan kaupunkeihin. Matkustajille on esitelty huolella valikoituja matkavinkkejä Pietarin parhaista paloista, ja matkaan lähtöä toki edelleen helpottaa myös Allegron nopea matka-aika ja edullinen hinta. Lisäksi mainonnassa ryhdyttiin haastamaan Pietariin matkustamiseen liittyviä ennakkoluuloja: Onko viisumin hankinta vaikeaa? Onko Pietarissa mitään nähtävää? Onko Pietari turvaton metropoli? Syödäänkö siellä vain silliä ja smetanaa?
Kauniit kuvat ja kyrillisillä kirjaimilla kirjoitetut tekstit kannustivat katsojaa tutustumaan Pietariin uusin silmin. Yhä useamman suomalaisen kiinnostus heräsi ja matkamäärät jatkoivat kasvuaan huipentuen ennätyksellisiin lukemiin vuonna 2019. Parasta on ollut asiakkaiden palautteet – sekä juna että Pietari ovat yllättäneet positiivisesti kerta toisensa jälkeen.
Pietarilla on paljon annettavaa suomalaismatkailijoille myös tulevaisuudessa. Haluamme nostaa esille Pietarin monet kasvot, kuten kuva kertoo: Pietari on upea, yllättävä ja värikylläinen kaupunki, jonne pääsee ympäristöystävällisesti, nopeasti ja edullisesti Allegrolla.
Julia Stolp ja Mirja Tapanainen
VR