Kymmenen vuotta sitten Allegron myötä avautui ensimmäinen nopea junayhteys EU:n ja Venäjän välille. Allegro on siitä pitäen tehnyt Pietaria ja Venäjän-matkailua tutummiksi suomalaisille, tuonut kahta kaupunkia ja kulttuuria lähemmäksi toisiaan sekä tarjonnut matkustajilleen unohtumattomia matkailuelämyksiä.
1990-luvulla se oli vasta ajatus: voisiko ihka ensimmäinen nopea junayhteys EU:n ja Venäjän välillä kulkea Suomesta? Eksoottisen ihastuttava miljoonakaupunki Pietari sijaitsee yllättävän lähellä Helsinkiä, mutta sinne matkustaminen oli hidasta. Vuosien valmistelun jälkeen ajatus muuttui todeksi joulukuussa 2010, kun ensimmäinen Allegro-juna kuljetti matkustajat Helsingistä Pietariin vain kolmessa ja puolessa tunnissa.
Allegro korvasi aiemmin liikennöineet suomalaisen Sibelius-junan ja venäläisen Repin-junan, nopeuttaen matkantekoa usealla tunnilla. Allegro-liikenteen mahdollistaminen oli iso yhteisponnistus Suomen ja Venäjän liikenneministeriöiden, Suomen rataverkon haltijan eli silloisen Liikenneviraston sekä VR:n ja Venäjän rautateiden RZD:n kesken. Nopean junayhteyden onnistuminen vaati valtioilta mittavia ratatöitä sekä Suomessa että Venäjällä, jotta radalla oli mahdollista ajaa riittävän lujaa saavuttaakseen Allegrolle tavoitellun matka-ajan. VR ja RZD perustivat Allegron liikennöimistä varten oman yhtiönsä, Karelian Trainsin, joka omistaa Allegron kaluston.
Allegroa varten kehitettiin omia erityisominaisuuksia molempien maiden lipunmyyntijärjestelmiin, jotta junalippuja voi nykyisin ostaa sujuvasti sekä VR:n että RZD:n verkkokaupoista. Reitin asemien palvelutasoa parannettiin. Tulli- ja rajaviranomaisten kanssa sovittiin yhteistyöstä niin, että raja- ja tullitarkastukset suoritetaan liikkuvassa junassa matkustajien omilla paikoilla. Allegron matkustajille järjestettiin myös mahdollisuus vaihtaa valuuttaa junamatkan aikana. Lopputuloksena saatiin kokoon menestyksekäs konsepti. Allegro-matka on helppo, mukava ja ylivoimaisesti ilmastoystävällisin tapa matkustaa Suomesta ulkomaille – kätevästi ja ilman ylimääräistä odottelua, suoraan keskustasta keskustaan.
”Allegro otettiin heti erittäin hyvin vastaan sekä Suomessa että Venäjällä. Se selkeästi yhdisti kaksi kaupunkia lähemmäksi toisiaan, kun matkan kesto lyheni huomattavasti. Vaikka Allegro-hankkeen valmisteleminen oli pitkä ja vaativa prosessi, niin lopputulos oli sen arvoinen. Nykyaikainen junaliikenne antaa paljon sekä asiakkaille, että sen parissa työskenteleville ammattilaisille. Jokainen päivä dynaamisen nopeajunaliikenteen parissa on erilainen, kun rakennamme yhdessä yhä parempaa matkakokemusta asiakkaillemme,” VR:n Venäjän liikenteen johtaja Viktoria Hurri kertoo.
Allegron suosio ylitti odotukset
Ensimmäistä kertaa Allegro lähti liikkeelle Helsingin rautatieaseman laiturista 12.12.2010 riehakkaan juhlahumun saattelemana. Reitin varrelle oli kerääntynyt lukuisia junabongareita saattamaan Allegroa neitsytmatkalleen ja ikuistamaan historiallista hetkeä. Kunniavieraina Allegron ensimmäisellä matkalla olivat mukana Suomen silloinen presidentti Tarja Halonen sekä tuolloin Venäjän pääministerinä toimiva, nykyinen presidentti Vladimir Putin. Juhlapuheissa kiiteltiin Allegron merkitystä maiden välisen kumppanuuden ja vuorovaikutuksen edistäjänä.
”Joulukuinen avajaismatka oli ikimuistoinen kokemus. Päivä käynnistyi upealla VR:n järjestämällä juhlagaalalla Kansallisteatterissa. Arvokkaat juhlavieraat ja vaativat järjestelyt tekivät päivästä hienolla tavalla jännittävän, ja aurinkoinen talvisää korosti juhlatunnelmaa entisestään. Koska oli kyseessä Allegron neitsytmatka ja uusi kalusto, niin tietenkin molempien yhtiöiden tekninen kunnossapito oli korkeassa hälytystilassa. Kaikki sujui kuitenkin mallikkaasti, ja Pietarissa päivän kruunasi RZD:n järjestämä venäläisen talvipäivän juhlinta. Tuo päivä vietettiin upeissa juhlatunnelmissa ja se on jäänyt mieleen hienona yhteisen onnistumisen kokemuksena,” Viktoria kertoo.
Ensimmäisen vuoden aikana Allegrolla tehtiin yli 300 000 matkaa, mikä ylitti reilusti ennakkoarviot sekä aiemmat matkamäärät Helsingin ja Pietarin välillä. Toukokuussa vuorojen määrä tuplattiin kahdesta neljään joka päivä. Suurin osa Allegron matkustajista oli venäläisiä, mutta myös suomalaisten osuus kasvoi. Vielä 2010-luvun alussa suomalaiset suuntasivat Venäjälle lähinnä työasioissa, mutta pian Pietari nousi suomalaisten lähialuematkailua tutkivassa kyselyssä lähes yhtä suosituksi kohteeksi kuin Tukholma ja Tallinna.
Miljoonannen matkustajansa Allegro saavutti syyskuussa 2013, ja nykyisin Allegron matkamäärät ovat vuosittain noin puolen miljoonan matkustajan tasolla. Myös Venäjältä matkustetaan paljon Suomeen sekä työ- että lomamatkoille, ja erityisesti heti vuodenvaihteen jälkeen ajoittuvat venäläiset talvilomaviikot tuovat Suomeen vuosittain kymmeniätuhansia venäläisturisteja. Allegrossa asiakastyytyväisyys on ollut asiakastutkimusten mukaan erinomaista, ja Allegron suosion kasvua on viime vuosina vauhdittanut myös ilmastoystävällisen maata pitkin matkustamisen trendi.
”Myös junamatka itsessään on osa matkailuelämystä, kun matkan varrella ehtii nauttia maisemista ja omasta ajasta. Allegrossa on panostettu myös matkanaikaisiin tarjoiluihin ja ravintolavaunun valikoimassa on tarjolla niin suomalaisen ja venäläisen kuin kansainvälisenkin keittiön herkkuja,” Viktoria lisää.
Allegro mukana muistoissa ja reissutarinoissa
Ennen uuden vuosikymmenensä alkua Allegro sai hyvissä ajoin uuden, raikkaamman ilmeen vuosina 2018–2019. Uuden sisustuksen pääosassa olivat luonnonläheiset materiaalit, kuten nahka ja puu. Lisäksi juniin lisättiin erilaisia mukavuuksia – esimerkiksi ravintolavaunuun tuotiin sohvaryhmiä suuremmille seurueille, ja ykkösluokan neuvotteluhuoneen ominaisuuksia paranneltiin. Ensimmäiset uudistetut Allegrot ehtivät liikenteeseen juuri sopivasti jalkapallon MM-kisahumun alkaessa. Kesällä 2018 moni jalkapallofani matkusti Allegron kyydissä Pietariin nauttimaan MM-kisatunnelmasta.
”MM-kisakesä oli meillekin valtavan hauska kokemus, kun Allegrot olivat täynnä innostuneita kisavieraita. Halusimme ilahduttaa heitä järjestämällä juniin kaikenlaista pientä ekstraa tunnelmaa nostattamaan – esimerkiksi ravintolavaunut oli sisustettu jalkapallohengessä ja tarjolla oli erityinen kisamenu, johon kuului mm. jalkapallokansan suosimia hampurilaisia,” Viktoria muistelee.
Allegrolla ajettiin kisapäivinä myös yöjunia, joilla pääsi halutessaan helposti kotiin pelin päätteeksi. Kisalippuun sisältyi oikeus matkustaa Venäjälle viisumivapaasti ja liikkua siellä kisakaupunkien välillä veloituksetta junilla. MM-kisojen myötä moni suomalainen kävi Pietarissa ensimmäistä kertaa ja ihastui kaupunkiin, jota ei aikaisemmin ehkä ollut huomannut ajatella potentiaalisena kaupunkilomakohteena. Allegro onkin päässyt osaksi lukuisien matkailijoiden muistoja ja reissutarinoita vuosien varrella.
”Allegro on kuljettanut ihmisiä paitsi Pietarin lumoavaan sykkeeseen, myös Viipuriin etsimään sukujuuriaan tai muuten tutustumaan tähän kiehtovaan, nyky-Venäjän ainoaan keskiaikaiseen kaupunkiin. Seikkailunhaluisimmille Allegro on ollut alkusysäys pidemmälle itään, ja matka on jatkunut Pietarista muilla junilla aina Tyynenmeren rannalla sijaitsevaan Vladivostokiin tai Pekingiin saakka,” Viktoria kuvailee.
Kymmenvuotiaan Allegron taival jatkuu ja sen matkustajille halutaan tarjota laadukkaita elämyksiä mitä kekseliäimmin tavoin myös tulevaisuudessa. Tervetuloa Allegron kyytiin!
Julia Stolp
VR