Vuonna 1934 Valtionrautatiet kehitti uuden matkailutuotteen Rengasmatkat – kiertomatkalipun kotimaanmatkailuun. Rengasmatkojen yksi suosikkikohde aina sotavuosiin asti oli Viipuri.
Vuoden 1934 kesäksi VR aloitti uuden mainoskampanjan. Kyse oli tuoreen mainosjaoston ideasta uudeksi matkailutuotteeksi. Erilaisia kiertomatkalippuja oli ollut tarjolla aikaisemminkin, mutta nyt ne oli paketoitu selkeäksi paketiksi ja esiteltiin uudella tavalla. Esitteessä oli kierrosten mallit ja niistä sai erityisen alennuksen.
Ensimmäisestä kahdeksasta rengasmatkasta seitsemän kiersi Viipurin kautta. Viipuri oli yksi neljästä merkittävästä kaupungista Suomessa Helsingin, Turun ja Tampereen ohella. Ensimmäisessä rengasmatkavihossa painotettiin kotimaan todellista tuntemista – sen näkemistä. Maisemien ja kulttuurin lisäksi haluttiin tutustuttaa suomalaiset kotimaan menneisyyteen, mutta myös nykyisyyteen:
”Mutta samalla, kun matkamies perehtyy entisaikojen elämään, saa hän välittömän kuvan nykyhetken sykkeestä, sillä uusi ja vanha kulkevat meillä kaikki rinnan. Matkallaan hän joutuu m. m. maan pääkaupunkiin Helsinkiin, Turkuun, Tampereelle ja Viipuriin, missä ”uusi” tulvehtii joka askeleella vastaan.”1
Ensimmäisessä rengasmatkaesitteessä esitellään Viipuri vilkkaana karjalalaisena kaupunkina, jonka nähtävyyksistä suositellaan Pyöreän Tornin ravintolaa, taidemuseota ja Monrepos’n puistoa. Seuraavissa esitteissä rengasmatkojen painotus siirtyy laajemmalle kattamaan myös Länsi-Suomea ja Itä-Suomen helmi ei enää nouse niin vahvasti matkakohteeksi. Viimeisen kerran Viipuri on mukana vuoden 1939 rengasmatkoilla. Vuoden 1938 rengasmatkoihin liitettävinä lisämatkoina mainostetaan Viipuri–Terijoki -matkaa.
Marina Bergström
Suomen Rautatiemuseo
1 Opi tuntemaan kotimaasi rautateiden rengasmatkoilla. 1934. Valtionrautatiet.
Käytetyt lähteet:
VR Rengasmatkaesitteet Suomen Rautatiemuseon kokoelmista.