Allegron ja Venäjän-matkailun suosio on jo pitkään ollut kasvussa ja siitä on tulossa yhä houkuttelevampaa, kun Venäjän maksuton e-viisumi saadaan tulevaisuudessa käyttöön myös junaliikenteessä. Tulevaisuudensuunnitelmissa katse kiinnittyy Allegron palveluiden kehittämisen rinnalla myös itänaapurin sydämeen, Moskovaan.
Vuosi 2019 oli Venäjän junaliikenteessä matkamääriltään ennätyksellinen vuosi ja junamatkustamisen suosio on ollut jo pitkään kasvussa myös Suomen ja Venäjän välillä. Vuonna 2019 Allegrolla tehtiin yli 560 000 matkaa, mikä oli 15 % edellisvuotta enemmän ja rikkoi Allegron aiemman, vajaan puolen miljoonan asiakkaan matkamääräennätyksen. Myös alkuvuosi 2020 alkoi lupaavasti, kunnes koronavirus pysäytti keväällä ulkomaanliikenteen kokonaan.
Kun yhteiskunta ja matkailu saadaan koronaepidemian jälkeen hiljalleen taas elpymään, Allegro odottelee ilouutisia tulevista viisumikäytännöistä. Syksyllä 2019 Venäjä otti tietyillä rajanylityspaikoilla käyttöön maksuttoman e-viisumin, jota ei kuitenkaan vielä saatu käyttöön Allegroissa. Venäjän viranomaiset ovat kertoneet viiveen johtuvan teknisestä valmiudesta, ja he ovat arvioineet, että e-viisumi saadaan käyttöön myös junaliikenteessä viimeistään vuonna 2021. Silloin on odotettavissa, että Allegrosta ja Pietarista tulee yhä houkuttelevampi vaihtoehto kaupunkilomaa suunnitteleville.
”Moni matkailija on saattanut vierastaa viisumin hankinnan vaatimia järjestelyitä, jos on muuten tottunut pyrähtämään vaivatta EU-alueen kohteisiin. Kun viisumin saa tulevaisuudessa hankittua vaivattomasti verkkopalvelusta myös Allegrolla matkustaessa, Pietariin matkustamisesta tulee todella helppoa ja entistä edullisempaa. Sen myötä varmasti yhä useampi suomalainen löytää Pietarin, ja uskomme että suomalaisten osuus Allegron matkustajissa tulee kasvamaan,” VR:n Venäjän liikenteen johtaja Viktoria Hurri kertoo.
Tähän saakka noin puolet Allegron matkustajista on ollut venäläisiä, noin kolmasosa suomalaisia ja loput ulkomaalaisia turisteja. Suomalaisten osuuden lisäksi myös muiden maiden kansalaisten, erityisesti aasialaisten turistien, uskotaan löytävän Allegron kyytiin jatkossa aiempaa useammin. Allegron sesonkiaikaa on ollut perinteisesti kesäkausi, mutta Pietarin suosion kasvaessa myös korkean turistisesongin ennustetaan alkavan nykyistä aiemmin keväällä ja jatkuvan pidemmälle syksyyn.
Asiakastyytyväisyys on ollut Allegrossa erinomaisella tasolla. Jotta näin olisi jatkossakin, Allegron matkakokemusta ja palveluita kehitetään jatkuvasti vastaamaan erilaisten matkustajaryhmien muuttuviin tarpeisiin. Kymmenvuotiaan Allegron jatkaessa kasvua kohti kypsempää aikuisikää, ensi syksynä on tarkoitus keskittyä kehittämään entistä tasokkaampaa palvelua ensimmäisen luokan matkustajille.
”Ensi syksynä parannamme ensimmäisen luokan matkustuskokemusta pienillä yksityiskohdilla ja entistä henkilökohtaisemmalla palvelulla. Ensimmäisen luokan lipun hintaan kuuluu myös vaihtuvalta menulta valittava ateria, joka tarjoillaan omalle paikalle. Menulle on tulevaisuudessa tulossa tarjolle juuri Allegron matkustajille suunniteltuja herkullisia annoksia, joihin yhteistyökumppanimme Suomen kokkimaajoukkue on loihtinut reseptit,” Viktoria paljastaa.
Katse kohti Moskovaa
Allegron menestystarinan siivittämänä VR:n tulevaisuuden haaveena olisi tarjota matkustajille Allegron kaltaista konseptia myös Helsingistä Moskovaan saakka. Venäjä on päättänyt rakentaa uuden nopeajunaraiteen Pietarin ja Moskovan välille, ja sen on tarkoitus valmistua vuoteen 2025 mennessä. Nopeajunaraide mahdollistaisi Allegron kaltaisen junayhteyden tarjoamisen myös pääkaupunkien välillä.
Moskovan-juna olisi toteutuessaan Allegron kaltainen juna, jossa olisi mukana suomalaisia vivahteita esimerkiksi kotimaisten ravintolavaunujen muodossa. Kyseessä olisi moderni, jopa 350 km tuntinopeuteen yltävä juna, joka sukkuloisi pääkaupunkien välisen matkan reilussa viidessä tunnissa. Nykyisin Helsingin ja Moskovan välillä on mahdollista liikkua Tolstoi-yöjunalla, mutta matka taittuu yli puolet hitaammin kuin kaavaillulla tulevaisuuden junalla.
Uudesta junayhteydestä on keskusteltu Suomen ja Venäjän rautateiden kesken ja sitä pidetään yhteisesti hyvin kiinnostavana ja kannatettavana hankkeena. Hanketta edistämään on perustettu VR:n ja RZD:n yhteinen työryhmä, jonka on tarkoitus kokoontua ensimmäisen kerran vuoden 2020 aikana. Uuden Moskovan-junan myötä raideliikenne lisääntyisi pääkaupunkien välillä, mikä auttaisi puolestaan kasvattamaan ilmastoystävällisen liikenteen osuutta liikkumisesta ja mahdollistaisi yhä laajemmin vähäpäästöisen matkustamisen Suomesta ulkomaille.
”Tämä uusi nopea päiväjunayhteys Moskovaan tarjoaisi sekä työ- että vapaa-ajanmatkustajille paljon joustoa matkan aikataulutuksen suunnitteluun. Työmatkustajat pääsisivät junalla Helsingistä Moskovaan samassa ajassa kuin Ouluun, eli paljon aiempaa nopeammin. Vapaa-ajan matkailijalle upea Moskova on jo itsessään tutustumisen arvoinen kohde, ja seikkailuhenkisille maata pitkin matkailijoille sieltä aukeaa lisää junareittejä lukuisiin muihinkin kohteisiin. Moskovasta on mahdollista jatkaa matkaa niin eurooppalaisiin kaupunkeihin kuin syvemmälle itään – aina Tyynenmeren rannalla sijaitsevaan Vladivostokiin tai jopa Pekingiin asti”, Viktoria kuvailee.
Julia Stolp
VR